V americkém Seattlu roste zájem o české tramvaje

- Počet již objednaných vozů se navýšil na sedm
- Dohodnutá opce umožní odběr dalších devatenácti kusů

Praha 19. června 2013 – Český výrobce Inekon Group rozšiřuje původní zakázku na dodání šesti tramvají do amerického Seattlu o další vůz. Hodnota uzavřeného kontraktu tím vrostla na téměř 30 mil. USD. Sedmá tramvaj je první z dojednané opce na pořízení další dvaceti vozů. Celkově by mohlo v příštích letech zamířit do Seattlu až 26 českých tramvají. Financování je zajištěno prostřednictvím úvěru od PPF banky, který je pojištěn Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP).

 

„Navýšení počtu objednaných tramvají je reakcí na plánované rozšiřování tratí v Seattlu. S tím se počítá postupně, v průběhu několika příštích let. Je zde tedy i dobrá perspektiva dalšího čerpání opce v tomto období,“ řekl Josef Hušek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti INEKON GROUP, a. s. „Výrobní práce na první tramvaji již začaly a finální testy proběhnou na konci roku. Všech sedm doposud objednaných vozů by mělo do Seattlu dorazit do konce roku 2014,“ dodal J. Hušek.


Opci na zbylých devatenáct vozů může město Seattle také rozdělit či převést na jiného zákazníka. „Pokud by si Seattle opci ponechal, mělo by dojít k jejímu vyčerpání zhruba do začátku roku 2015. Po dohodě se zákazníkem však můžeme přistoupit i k prodloužení,“ upřesnil J. Hušek.


Výroba tramvají probíhá v Ostravě, kde bude ve všech případech dokončena jejich hrubá stavba. O další výrobní fáze, jako je elektroinstalace či práce na interiéru, se Inekon Group podělí s partnerskou společností Pacifica Marine, která sídlí přímo v Seattlu.


Tramvaje určené pro Seattle (typ Trio 121) jsou díky inovativnímu napájení z akumulátorů zčásti nezávislé na trakčním vedení. Obdobné akumulátory nebyly dosud do tramvají instalovány nikde na světě. Speciální trakční baterie umožní tramvajím v Seattlu překonat zhruba 4 km dlouhou trasu, kde se budou křížit s linkami trolejbusů. Vozy jsou z části nízkopodlažní, klimatizované, obousměrné a zároveň i oboustranné. Řídící kabina se tedy nachází na obou koncích vozidla a dveře pro cestující jsou umístěny po obou stranách. Umožňují tak jednoduchou změnu směru a cestujícím pohodlný nástup a výstup.

 

Doplňující fakta

  • Tramvaje INEKON jsou původním českým výrobkem. Vozy se vyrábějí ve spolupráci se společností Ekova Electric a.s., která je stoprocentní dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava, a. s.
  • První zakázka na dodání nízkopodlažních vozidel INEKON 12-Trio do Seattlu byla zrealizována již v roce 2007, kdy zde byly slavnostně uvedeny do provozu tři tyto tramvaje. Největší město státu Washington a amerického severozápadu ale není jediným místem v USA, ve kterém tyto tramvaje jezdí. Na přelomu let 2006 a 2007 byly tři vozy dodány také do Portlandu. Do tohoto města ve státě Oregonu však INEKON GROUP vyvezl stejně jako do Tacomy ve státě Washington první české tramvaje už koncem devadesátých let minulého století. Tři nové vozy INEKON 12-Trio koupilo i hlavní město USA Washington D.C.
  • Společnost Pacifica Marine se specializuje na výrobu a rekonstrukci prostředků hromadné dopravy. Byla založena Mezinárodním sdružením mechaniků a zaměstnanců leteckého průmyslu s cílem vytvořit nová pracovní místa, a tedy zvýšit zaměstnanost ve státě Washington.