Tramvaje Inekon Group poprvé vyjely na trať ve Washingtonu D. C.

 - Nové tramvaje pomohou odlehčit přetížené automobilové dopravě hlavního města USA

 - Podobné soupravy jezdí také na Moravě

Praha 18. prosince 2013 – V americkém Washingtonu D. C. se uskutečnilo úspěšné finální testování tří tramvají českého výrobce Inekon Group. Nové vozy jsou součástí kontraktu v hodnotě 24 mil. USD, v rámci kterého dodal Inekon Group své tramvaje také do dalších amerických měst – Portlandu a Seattlu. Soupravy jsou v hlavním městě již od roku 2009. K testování v provozu došlo až nyní z důvodu zdržení ve výstavbě tratí. Do hlavního města USA se vrací tramvajová doprava po více než 50 letech.

„Jsme hrdí, že první tramvaje, které se po tak dlouhé době vracejí do Washingtonu, jsou právě z České republiky. Navíc mě těší, že podobnými tramvajemi naší výroby cestují i obyvatelé dvou moravských metropolí – Ostravy a Olomouce,“ řekl Josef Hušek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Inekon Group, a. s., a dodal: „Zavedení tramvajových linek by mělo hlavnímu městu především ulehčit od přetížené automobilové dopravy.“
Tramvaje INEKON 12-TRIO byly pro Washington D. C. vyrobeny již v roce 2007. Na žádost zadavatele − americké společnosti WMATA – byly však ještě další dva roky uskladněny v depu Dopravního podniku Ostrava. V roce 2009 došlo k jejich převozu do USA a oficiálnímu předání zákazníkovi. Na následující čtyři roky ale byly vozy opět zakonzervovány. Důvodem bylo zdržení ve výstavbě potřebné tratě. Díky jejímu dokončení mohly být nyní zrealizovány finální testy přímo v ulicích hlavního města.
Ve Washingtonu D. C. zajišťuje městskou dopravu v současnosti pouze metro a autobusy. Změnit by to měly právě nízkopodlažní tramvaje typu INEKON 12-TRIO. Plány hlavního města počítají celkem s osmi linkami o celkové délce tratí šedesáti kilometrů. Tramvaje by měly denně svézt okolo 150 tisíc cestujících. Tři dodané soupravy společnosti Inekon Group jsou první z vozů, které budou tuto přepravu v budoucnu zajišťovat.

Washington D. C. měl ještě v 60. letech tramvajovou trať dlouhou více než 300 kilometrů. Tuto dopravu však postupně vytlačily mobilnější autobusy. Poslední vůz zde svezl cestující 28. ledna 1962.

 

Doplňující fakta

  • Tramvaje INEKON jsou původním českým výrobkem. Vozy se vyrábějí ve spolupráci se společností Ekova Electric a.s., která je stoprocentní dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava, a. s.
  • Vozy INEKON 12-Triojsou z části nízkopodlažní, klimatizované, obousměrné a zároveň i oboustranné. Řídící kabina se tedy nachází na obou koncích vozidla a dveře pro cestující jsou umístěny po obou stranách. Umožňují tak jednoduchou změnu směru a cestujícím pohodlný nástup a výstup.
  • V případě dodávek pro Seattle jsou tramvaje navíc vybaveny inovativním napájením z akumulátorů a jsou tedy zčásti nezávislé na trakčním vedení. Obdobné akumulátory nebyly dosud do tramvají instalovány nikde na světě. Speciální trakční baterie umožní tramvajím v Seattlu překonat zhruba 4 km dlouhou trasu, kde se budou křížit s linkami trolejbusů.